Zpožděno, zrušeno a zavazadlo nikde? Aneb jak na problémový let

Ruku na srdce, kolikrát se vám již stalo, že vám letecká společnost zrušila let nebo byl váš let opožděn? Víte, že máte nárok na odškodnění? Za čas strávený na letišti vám totiž náleží finanční náhrada jako kompenzace za váš čas. Přesně tohle nařízení totiž zavedl Evropský parlament a Rada EU poté, co se komplikace s lety stávaly stále častějšími. O tuto kompenzaci můžete žádat až 3 roky zpětně.

Zpožděný nebo zrušený let?

Zpoždění ani zrušení letu není už v dnešní době nic neobvyklého. Doba je uspěchaná a všichni někam lítají, proto není divu, že se občas něco nepovede. Je ale dobré vědět, že i nepříjemné a zdlouhavé čekání na letišti vám letecká společnost může vynahradit.

Čas vám sice nikdo nevrátí, ale finanční odškodnění, na které máte za zpožděný či zrušený let nárok, vám zcela jistě také nějakou radost udělá. Nezřídka se také stává, že finanční kompenzace za nepříjemnosti je vyšší než samotná cena letenky.

A co když nestihnu přípoj?

Jestliže máte let s přestupem, může i kratší zpoždění letadla způsobit, že navazující spoj prostě nestihnete. Což ve výsledku může způsobit i několikahodinové zpoždění do cílové destinace.

Vždy je proto lepší si na delší cesty s přestupem kupovat letenku s jedním dopravcem v rámci jedné rezervace – to tedy znamená, že jestliže je vaší cílovou destinací Hanoj, kupujete letenku Praha – Hanoj, nikoli Praha – Dauhá a následně Dauhá – Hanoj.

V případě rezervace celého letu záleží vaše kompenzace na délce zpoždění v cílové destinaci. V opačném případě, tedy že máte lety rezervované samostatně a váš první let se nezpozdil o více než 3 hodiny, i přestože jste navazující let nestihli, náhrada škody vám nenáleží.

Odepřeli mi nástup na palubu!

Fenoménem se v posledních letech stalo také to, že vás zkrátka na palubu letadla vůbec nepustí. Spoléhají totiž na to, že někteří cestující na let nenastoupí, ať už z jakýchkoli důvodů. Je pro ně tedy výhodnější prodat více letenek, než je v letadle skutečně sedadel, a předpokládat, že někteří se zkrátka nedostaví.

Ano, to, že se někdo na let nedostaví, se sice opravu děje, někdy ovšem nastane situace, že letět chtějí zkrátka všichni. Co tedy dělat, když právě na vás místo v letadle už nezbyde? Pokud jste byl tím nešťastníkem právě vy, máte nárok hned na letišti na vrácení ceny za letenku nebo na přesměrování letu.

Pokud si vyberete přesměrování letu, máte navíc nárok na přiměřené občerstvení a případné ubytování. V obou případech však máte nárok na finanční odškodnění za způsobené potíže, viz odstavec o kompenzacích níže.

Jakou výši kompenzace mohu požadovat po leteckém přepravci?

Cena finančního odškodnění se odvíjí od samotné letové délky. Čím dále tedy byla vaše cílová destinace, tím vyšší kompenzaci dostanete. Zpravidla je kompenzace vyčíslena následovně:

  • 250 € pro lety kratší než 1 500 km
  • 400 € pro lety v rámci EU, Norska, Islandu a Švýcarska delší než 1 500 km a pro lety mimo EU v rozmezí 1 500 – 3 500 km
  • 600 € pro lety delší než 3 500 km

Kdy mi náleží kompenzace a kdy naopak ne?

Je pochopitelné, že finanční kompenzace za zpožděný či zrušený let nenáleží každému a je potřeba brát zřetel na několik pravidel a výjimek. Tedy:

  1. Váš let musel být opožděn na příletu alespoň o 3 hodiny nebo zcela zrušen v posledních 14 dnech.
  2. Dopravce vašeho letu musí mít sídlo v EU nebo let musí odlétat z Evropy.
  3. Na kompenzaci nemáte nárok, pokud zpoždění nebo zrušení vašeho letu nastalo mimořádnou situací. Což mohou být například špatné povětrnostní podmínky, politická nestabilita země nebo stávka zaměstnanců letiště.

V případě, že váš let byl zcela zrušen, máte mimo výše zmíněného odškodnění nárok také na vrácení peněz za letenku v plné výši.

Jak vymáhat odškodnění?

Komunikovat s leteckou společností ohledně finančního odškodnění, na které máte nárok, můžete samozřejmě sami. Obrňte se však trpělivostí. Jestliže víte, že vám kompenzace náleží, nenechte se jen tak odbýt konstatováním, že se jednalo o mimořádnou situaci, za kterou letecká společnost nenese odpovědnost. Často totiž spoléhá na to, že vás tato informace umlčí. Mnohdy však jejich tvrzení není pravdivé. Výjimečně nastane také situace opačná, a tedy že vás letecká společnost kontaktuje sama s tím, že na odškodnění máte nárok. To se ale zpravidla neděje.

Proto v dnešní době existuje již několik společností a firem zabývajících se předně touto problematikou. Mezi české patří společnost Vaše nároky.cz, která je na trhu již od roku 2013 a od jejího založení pomohla již tisícům poškozených klientů, kterým letecká společnost odmítla kompenzaci uhradit nebo s klienty vůbec nekomunikovala.

Momentálně se na společnost obracejí klienti opakovaně a mnohdy jsou Vaše nároky.cz první volbou klientů. Ti nechtějí ztrácet jejich čas s mnohdy zdlouhavou a komplikovanou komunikací, častokrát také v cizím jazyce, s leteckou společností a rovnou jejich případ vloží do rukou společnosti, která má s praktikami aerolinek mnohaleté zkušenosti. 

Co dělat, když mi nedorazí zavazadlo nebo dorazí zničené?

Někdy po doslova nekonečném cestování máte už konečně pocit, že bude všemu konec a vy si konečně vyložíte nohy nahoru. Jenže? Komplikace si nevybírají a právě vy jste zjistili, že vaše zavazadlo se ztratilo, případně je poškozené. Co dělat?

  • Na zázrak nečekejte a hned na letišti vyplňte protokol o nepravidelnosti při přepravě zavazadel.
  • Samozřejmě máte nárok na proplacení nezbytných nákladů, jako jsou hygienické potřeby, oděv a jiné. Od zakoupených věcí si ponechte účtenky!

Za ztracené se zavazadlo považuje po uplynutí 21 dní, v takovém případě máte nárok na náhradu s veškerým obsahem.

 

Líbil se vám tento článek? Odměňte prosím naše autory za jejich práci lajkováním a sdílením tohoto článku. Nic vás to nestojí a nám to udělá radost. Děkujeme!

Komentáře