Nic naplat, pokud cestování se vším všudy, tak veřejnou dopravou – ať už je to v Gruzii, Nikaragui či v Německu nebo takové Francii. Ono půjčit si auto má často své výhody, ale prostě není to dle mého úplně ono…
Veřejnou dopravou se samozřejmě nedostanete na všechna místa, jste omezeni jízdním řádem, často dlouhou dobou jízdy nebo časem na přestupy, ale přece jen takové cestování nabízí možnost poznat zase z dalšího pohledu, jak taková země funguje. Máte možnost prohodit zase o něco více slov s domorodcem, eventuálně dokonce i v místním jazyce, pokud jej ovládáte, alespoň například při nákupu jízdenky… A taková veřejná doprava je prostě zase zážitek navíc…
Jsou země, kde veřejná doprava téměř nefunguje, popřípadě její fungování je značně problematické anebo je velmi náročné se v systému veřejné dopravy zorientovat, to ale nebude případ našeho dnešního článku. Podíváme se totiž na Mallorcu.
Při cestování po Mallorce lze využít zejména autobusy a vlaky. Metro jezdící v Palmě de Mallorca turista zřejmě nevyužije, protože spojuje město s univerzitou. Nicméně ještě existuje jeden dopravní prostředek, který si většina turistů chce vyzkoušet – a sice historická tramvaj spojující městečko Sóller s přístavním Port de Sóller.
Hned po příletu na letiště nedaleko Palmy de Mallorca můžete využít bus č. 1 – tato linka spojuje letiště s centrem města a pokračuje kolem promenády Passeig Maritim a lokality Porto Pi s větším nákupním centrem. Na této trase se nachází několik hotelů, takže možná se od letiště svezete až přímo ke svému hotelu. To samé může platit v případě linky č. 21, která spojuje letiště se S´Arenalem a hotely kolem Palma Beach. Cena jízdenky je jednotná a činí 3 EUR. Autobus číslo 1 jsme využívali občas i na cesty po městě – pak je třeba říct řidiči zastávku, na kterou jedete (tedy dát najevo, že nejedete až na letiště), a jízdenka vás stojí 1,50 EUR – to je totiž tarif pro cesty po městě.
Autobusová síť na Mallorce je solidní a orientace v přehledu autobusových linek a v jízdních řádech je poměrně jednoduchá. Někdy bychom přivítali dřívější ranní spoje, popř. naopak pozdější večerní autobusy. Často totiž první bus do určité destinace odjížděl až kolem desáté hodiny a poslední spoj vyrážel například v šest večer. To může být problematické například při plánování jednorázové túry do hor s návratem zpět do Palmy. Jízdenky na autobus se kupují u řidiče, jen na jedné zastávce v městečku Felanitx jsme se na zastávce setkali s vytištěnou prosbou o zakoupení jízdenek v kanceláři dopravce, pokud člověk dorazí na zastávku zrovna v době úředních hodin (kancelář je hned vedle zastávky).
Na Mallorce rozlišují letní a zimní jízdní řád. Zimní řád obsahuje určitá omezení, popř. vůbec nejsou v provozu některé linky (je to příklad linky č. 354 a 355 spojující sever ostrova s místem Sa Calobra, což je výchozí místo pro oblíbenou soutěsku Torrent de Pareis – tedy například sem se vám bude v zimním období dostávat obtížněji). Letní jízdní řád je obvykle určený pro měsíce duben až říjen, zimní pak pro období od listopadu do března včetně.
Na hlavním nádraží v Palma de Mallorca (odjíždí odsud jak vlaky, tak autobusy, které mají svoje stanoviště v podzemním podlaží budovy) si můžete za 50 centů koupit mapu autobusových a vlakových linek. Je to praktická věc pro přehled, jaké linky a v jakých městech na sebe navazují a jaké lokality konkrétní spoje obsluhují. Mapa zároveň obsahuje pro každou linku QR kódy pro načtení jízdního řádu. Pokud vám vaše mobilní technika jejich načtení neumožňuje, je možné si jízdní řády nafotit na zastávce, jako jsem to třeba dělal já.
Pokud budete mít připojení k internetu, pak lze určitě doporučit webové stránky www.tib.org. Obsahují vyhledávač spojení na způsob našeho „idosu“, interaktivní mapu, přehled spojení na letiště a mnoho dalších užitečných informací. Moc si nevybavuji, kdy bych se v cizí zemi setkal s takto praktickým webem pro veřejnou dopravu. I když třeba na takové Japonsko a jejich vlaky to ještě samozřejmě zdaleka nemá ;-)
Co se týká vlaků na Mallorce, tak vlaková síť zahrnuje zejména trasu z Palmy do Incy, odkud pak pokračuje do Manacoru. Z této trasy za Incou rovněž odbočuje železnice i do městečka Sa Pobla.
Další železniční tratí je pak historická trasa z Palmy do Sólleru. Musím říct, že i když je to trochu komerce (historickým vlakem a následnou tramvají do Port de Sóller jezdí v podstatě jen turisté), tak je to opravdu krásný jednodenní výlet.
Pokud jste začínající cestovatel, tak Mallorca může být právě tou destinací, kde si můžete vyzkoušet „cestování na vlastní pěst“. A pozor: Mallorca není jen plážová destinace; tento ostrov je neskutečně pestrý a každý si tady najde něco zajímavého.
Líbil se vám tento článek? Odměňte prosím naše autory za jejich práci lajkováním a sdílením tohoto článku, děkujeme!
Mám rád poznávání cizích zemí na vlastní pěst, překonávání určitých výzev, baví mě nasávat tu atmosféru, když je člověk v cizině a zapojuje do toho všechny smysly. Cestování přináší i určitý nadhled a větší soběstačnost…. O večerech a víkendech pak pro vás píšu články z šesti desítek navštívených zemí, včetně těch prozatím nepostižených masovou turistikou, jako jsou Nikaragua, Laos, Kosovo, Senegal či Gambie. Stejně tak vám s radostí a nadšením představuji krásná místa v naší rodné vlasti.
Motta: „Zážitek nemusí být pěkný, ale silný, aby sis jej pamatoval.“– „Cestování je něco, co si nechcete nechat vzít.“ –„Všude se dá nějak domluvit.“
Řidiči na Mallorce byli super. Viděli na cestě známého, zastavili, pokecali a jeli dále. Mobil měli pořád u ucha (i když projížděli celkem rychle nepřehlednou zatáčkou v městě). Atd. Ale bylo fajn!
A přes to všechno nikde žádná nehoda, nikdo na nikoho neřval, nevytláčel ho ze silnice apod., že? :-)
Aktuálně: autobusová linka č. 1 z/na letiště stojí €5,-, zpáteční €8,-, takže od 4 (možná 3) lidí je lepší taxík, který stojí cca €20,-
Super, díky moc za aktuální info!