Rádi byste podnikli cyklotrip v nějaké vzdálenější destinaci a odrazuje vás přeprava kola letadlem? Šumperský cyklocestovatel Radomír Čížek pro vás sepsal tento podrobný návod na jeho přepravu.
Jakým způsobem budete přepravovat kolo a bagáž v letadle, bude mimo jiné hodně záležet na čtyřech základních faktorech:
- s jakou aerolinkou letíte (každá má trochu jiná kritéria)
- jak moc chcete ušetřit na poplatcích za zavazadla
- jakou hmotnost má vaše celková bagáž včetně kola
- jestli svou výpravu končíte na stejném letišti, kam jste přiletěli
3 způsoby přepravy kola v letadle
Kolo můžete v letadle přepravovat třemi způsoby:
- v přepravním vaku
- v kartonové krabici
- zabalené do bublinkové folie či jiného obalu
1) BUBLINKOVÁ FÓLIE
Začněme poslední jmenovanou možností. Jelikož s ní nemám žádné zkušenosti, bude nejstručnější. Na jedné z cest jsem potkal polského kolegu, který před přepravou letadlem jen odmontoval přední kolo, přiložil ho ke zbytku a vše nesčetněkrát omotal bublinkovou fólií.
Výhody bublinkové fólie:
+ kolo je dobře chráněno
+ snadná manipulace
+ po příletu můžete rychleji vyrazit
Nevýhody bublinkové fólie:
– problém sehnat fólii na cestu zpět
– obtížně se k zavazadlu přidává další bagáž
Tento způsob má dle mého názoru přínos jen v případě jednosměrného letu na výpravu, pro kterou nepotřebujete příliš bagáže, a ta se proto vleze i do příručního zavazadla. Případně pokud si připlatíte za odbavené zavazadlo, kam dáte ostatní bagáž.
2) KARTONOVÁ KRABICE PŘI PŘEPRAVĚ KOLA
Výhody kartonové krabice:
+ pevná, lépe ochrání kolo před poškozením
+ lze sehnat zdarma v cykloshopech
+ jasná volba, pokud letíte jen někam, odkud dojedete domů na kole
+ dobrá volba, pokud máte možnost si ji uschovat na hotelu nebo u svých hostitelů v místě příletu
Nevýhody kartonové krabice:
– samotná krabice váží okolo 7 kg, což jsou kilogramy navíc na úkor bagáže
– obtížná manipulace (když jste nuceni nést ji v rukách, nedojdete daleko; těžko s ní pojedete na kole)
– špatně se schovává
– nevydrží dlouho (většinou se brzy protrhnou otvory na uchycení)
– v dešti se rozmočí
Jak řešit nevýhody?
– brát si jen nejzákladnější bagáž, díky čemuž byste se i s kolem v krabici měli vlézt do váhového limitu
– létat s aerolinkami, které povolují větší váhový limit
– připlatit si za ještě jedno odbavené zavazadlo
– poprosit o úschovu – na letišti (v Bari mi ji na týden schovali ve „ztrátách a nálezech“), v ubytovacím zařízení, kde budete spát první noc nebo kdekoliv poblíž letiště
– vyztužit některá místa např. pomocí lepicí pásky
– co nejvíce omezit nošení v rukách
– pořídit si krabici/kufr, jejíž součástí jsou i přenosná ucha
3) PŘEPRAVNÍ VAK NA KOLO
Výhody přepravního vaku:
+ váha okolo 2 kg – ušetříte kilogramy pro bagáž
+ snáze se s ním manipuluje a nosí díky uchům přes rameno (bez větších problémů ujdu i třeba 2 km z nádraží na autobus, s 30kg bagáží)
+ lze ho sbalit do igelitky, snadno uschovat poblíž letiště a poté vyzvednout (nemusíte shánět na poslední chvíli krabici), navíc s ochranou proti dešti
+ lze ho vézt s sebou po celou výpravu (pokud nechcete riskovat odcizení/vyhození nebo pokud letíte domů z jiného letiště, než kam jste přiletěli)
+ nemá pevný tvar (lze do něho proto nacpat i širší předměty, které se do úzké krabice nevlezou)
Nevýhody přepravního vaku:
– pořizovací náklady (od 1 000 Kč)
– neochrání kolo tak jako krabice
– riziko rychlého proděravění nebo utržení uch pro nošení přes rameno
– při vození v brašnách zabere hodně prostoru a vezete přes 2 kg navíc
Jak řešit nevýhody?
– vyrobit si přepravní vak na kolo svépomocí, pokud chcete ušetřit
– pořídit co nejpevnější vak, pokud chcete eliminovat riziko
poškození kola
– pořídit co nejlehčí, pokud chcete ušetřit váhu i prostor (abyste ho mohli vézt po celou výpravu v brašnách)
– vyztužit některé části vaku (především „dno“) např. kartonem nebo umělou hmotou
– maximálně ochránit citlivé části kola (přehazovačka, převodník, brzdový kotouč) něčím lehkým (používám molitan, plata od vajec a navrch ještě spací pytel nebo oblečení)
OCHRANA KOLA PŘI PŘEPRAVĚ LETADLEM
Mějte na paměti, že zaměstnanci letiště nemají čas ani chuť chovat se k vašemu zavazadlu jako v rukavičkách. Na vlastní oči jsem viděl, jak pracovník letiště v Kutaisi bez sebemenšího slitování třísknul mým přepravním vakem s 32 kg bagáže z metrové výšky na zem – výsledkem byla zlomená přehazovačka a patka na rám. O rok později mi i v krabici pokřivili přední brzdový kotouč a v listopadu 2018 při letu Bari-Praha zase natrhli ucha přepravního vaku.
Takže ať už použijete kteroukoliv variantu obalu, dejte si záležet na důkladné ochraně citlivých součástek vašeho kola. Bez ohledu na to, jestli zvolíte krabici či vak, nejdůležitější ze všeho je pořádně ochránit kolo před poškozením. Hlavně si dejte záležet na ochraně přehazovačky, patky na rám, brzdového kotouče (je na zvážení, jestli raději nepořídit špalkové brzdy). Všechny citlivé součásti kola omotávám nejprve molitanem, někdy navíc použiji i plata od vajec (jo, zní to jako kravina, ale fakt to funguje), a ještě navíc vše ještě omotám oblečením, stanem, příp. spacákem a pevně připevním lepicí páskou.
Při přepravě kola většinou musíte vypustit vzduch z duší. Zadní kolo je lepší nechat zasazené v rámu, odmontujte jen přední a položte vedle rámu.
Samozřejmě musíte odmontovat řídítka (poté je lepicí páskou připevněte k rámu) a pedály, většinou i sedlo. Doporučuji ochránit také převodník a přední vidlici, aby ostré hrany nepoškodily obal kola nebo bagáž.
A JAK KOLO LETADLEM PŘEPRAVUJI JÁ?
Jakožto spořivý člověk, který nerad vyhazuje byť jen stovku navíc za poplatky, a jakožto zapálený cyklista, který si chce užít svou výpravu až do poslední chvíle a který vozí minimální objem bagáže, létám nejčastěji se společností WizzAir a pro přepravu kola používám kombinaci obou zmíněných variant.
Na cestu tam přepravuji své kolo (s cílem minimalizovat riziko poškození) nejčastěji v krabici a v ní mám kromě kola a bagáže i sbalený přepravní vak.
Po příletu složím kolo, krabici si schovám na jednom místě poblíž letiště (případně přímo na letišti) a vak (zabalený do igelitky) spolu s vycpávkami na místě jiném. Hledám místa, kde mám téměř jistotu, že nikdo nepůjde na záchod, uklízet či vyhazovat odpadky ani upravovat zeleň (zejména v rozvojových zemích se tyto věci neřeší). Ideální je to někde podél frekventované cesty, v hlubokém příkopě mezi křovím, kde igelitka vůbec nebude vidět. Najdu si nějakou věc, podle které poznám, kde ji po dokončení výpravy schovat (např. dopravní značka, billboard), a spoléhám na to, že aspoň jeden z obou obalů bude na svém místě.
Pro přepravu kola domů preferuji přepravní vak pro snazší manipulaci na cestě domů, především pokud jedu z letiště autobusem nebo vlakem a o to spíš pokud např. z letiště jedu autobusem na stanoviště a odtud pak musím ještě jít kus pěšky na vlakové nádraží (prachy za taxíka fakt nedám! ). S touto taktikou jsem přepravoval své kolo již na čtyři výpravy tam a čtyřikrát zpět a vyzvednutí vaku vždy fungovalo bez problémů (ale jo, jednou to asi přijde a bude zapotřebí sakra silná improvizace).
Za předpokladu, že s sebou vezu více věcí nebo letím s aerolinkou s menším váhovým limitem, volím pouze přepravní vak (a modlím se, aby kolo dorazilo v pořádku).
KTERÁ AEROLINKA JE NEJVÍCE „BIKE FRIENDLY“?
Pročetl jsem si podmínky pro přepravu zavazadel u nejvyužívanějších nízkonákladových aerolinek, které létají z ČR nebo okolních zemí.
Pokud má vaše celková bagáž včetně kola okolo 35 kg a chcete přitom minimalizovat výdaje za poplatky, nejlepší variantou je podle mého názoru zabalit kolo do krabice (ta samotná váží okolo 5 kg), nacpat do krabice co největší objem bagáže až do výše limitu, zbytek bagáže si vzít do příručního zavazadla (tam směřujte malé těžší věci, spíše budete mít problém vlézt se do limitu pro rozměry zavazadla, váhový limit bývá 10 kg).
Pokud se vaše celková bagáž blíží ke 40 kg a chcete přitom ušetřit na poplatcích, doporučuji využít na kolo přepravní vak a dát si záležet na ochraně citlivých součástí kola.
Jasným vítězem je pro mě maďarská WizzAir, která vám umožní vzít si s sebou až 32 kg bagáže jako sportovní vybavení a za jeden směr platíte bezkonkurenčních 30 eur. Navíc si tento poplatek můžete zaplatit až při check-inu, takže když z nějakého důvodu nebudete moci odletět, nepropadne vám cena zavazadla. Pestrá nabídka letů z Prahy, Vídně, Bratislavy či Polska do některých destinací vám umožní nakombinovat letenky tak, že si můžete lépe zvolit délku pobytu a především termíny s nejlevnější cenou.
NEPŘÍJEMNÉ ZKUŠENOSTI
Přestože dělám, co můžu, abych kolo i bagáž maximálně ochránil, občas se to moc nezdařilo. A každá další zkušenost mě nutí, abych si dal příště ještě větší pozor. Tak jen ať víte, co vše se může při přepravě stát:
1) zlomená přehazovačka a patka na rám (Kutaisi-Katowice), kolo ve vaku.. naštěstí při cestě zpět
2) pokřivený přední brzdový kotouč (Katowice-Kutaisi), kolo v krabici… 1 800 km dlouhou výpravu po Azerbájdžánu jsem šlapal s nepříjemným odporem
3) utržené ucho vaku pro nošení přes rameno (Bari-Praha), viz foto
Tak věříme, že občasné komplikace vás neodradí od pořádných cykloexpedic. Kam všude je možné na kole takto vyrazit, se určitě už brzo dozvíte přímo od Radomíra Čížka, který přislíbil některé své cyklovýpravy (v duchu motta Na kole do nejtěžších kopců a nejzapadlejších koutů světa) našim čtenářům podrobně popsat.
Líbil se vám tento článek? Odměňte prosím naše autory za jejich práci lajkováním a sdílením tohoto článku. Nic vás to nestojí a nám to udělá radost. Děkujeme!
Mám rád poznávání cizích zemí na vlastní pěst, překonávání určitých výzev, baví mě nasávat tu atmosféru, když je člověk v cizině a zapojuje do toho všechny smysly. Cestování přináší i určitý nadhled a větší soběstačnost…. O večerech a víkendech pak pro vás píšu články z šesti desítek navštívených zemí, včetně těch prozatím nepostižených masovou turistikou, jako jsou Nikaragua, Laos, Kosovo, Senegal či Gambie. Stejně tak vám s radostí a nadšením představuji krásná místa v naší rodné vlasti.
Motta: „Zážitek nemusí být pěkný, ale silný, aby sis jej pamatoval.“– „Cestování je něco, co si nechcete nechat vzít.“ –„Všude se dá nějak domluvit.“
1 komentář u „Tipy cyklocestovatele Radomíra Čížka na přepravu kola v letadle“