Jestliže jsem v minulých článcích o Gentu toto město představil jako město plné památek, v tomto článku si představíme jeho industriální tvář – přístav Gentu, který jej spojuje se Severním mořem.
Port of Ghent – něco málo historie
Přístav je pro Gent velmi důležitou spojnicí. Již ve středověku byl Gent významným obchodním centrem, v té době zejména díky výrobě sukna. V roce 1251 byl vybudován kanál na řece Leie, který vedl do Damme nedaleko Brugg. Jeho ústí se však zanášelo pískem a postupně ztratilo na důležitosti.
V roce 1547 tak začala výstavba jiného spojení se Severním mořem, kanál Sassevaart. Ten se stal v podstatě předchůdcem dnešního spojení se Severním mořem, ale abych nepřeskakoval. Ačkoliv se Sassevaart stal čilou obchodní tepnou, náboženské války jeho činnost přerušily. Gentští si tak museli najít jiný způsob, jak přístav propojit s mořem.
V 17. století proto vznikl kanál na ose Gent – Bruggy – Oostende, ten však neoplýval čilým ruchem. I díky uklidnění situace v oblasti předešlého kanálu Sassevaart se gentští rozhodli na jeho dřívější úspěch navázat.
Současný kanál z Gentu do Terneuzen se začal budovat v roce 1827. Terneuzen je malé město v jihozápadním Holandsku. Zajímavostí je, že Port of Ghent a přístav Terneuzen jsou třetími největšími přístavy ve svých zemích.
Port of Ghent – současnost
Port of Ghent je přístupný lodím třídy Panamax, což už nejsou žádní drobečci, vznikají plány a studie, jak umožnit vstup i větším lodím. Jako v historii, i dnes je přístav pro Gent velmi důležitý.
Přes tři věže, hrad a mnoho jiných památek a celé historické centrum je Gent město s velmi rozvinutým průmyslem. Přímo v přístavu vyrábí automobilka Volvo osobní i nákladní automobily, automobilka Honda využívá přístavu k dovozu aut ze svých továren ve světě.
Největším průmyslovým komplexem přístavu je ale společnost Arcelor Mittal, která přímo v přístavu ročně vyrobí 5 milionů tun oceli. Tu od Arcelor Mittal odebírají zejména automobilky.
V přístavu jsou také společnosti zabývající se chemickým, petrochemickým, textilním, gumárenským a také potravinářským průmyslem. Ocelářský průmysl v Gentu zaměstnává kolem 6 000 lidí.
Přes to všechno se v Gentu necítíte jako v průmyslovém městě, tedy až do chvíle, než zavítáte do přístavu.
Vyhlídková plavba lodí Jacob Van Artevelde
Nejlepším způsobem, jak si prohlédnout Port of Ghent, je vyhlídková plavba lodí Jacob Van Artevelde. Je to turistická loď dlouhá 34 metrů, 7 metrů široká, o váze 233 tun s nosností 95 tun. Pohon zajišťuje šestiválcový motor Cummins o výkonu 500 koní.
Loď nabízí 80 míst pro pasažéry, dvě paluby. Ve vnitřní části si můžete pochutnat na belgickém pivu. Během plavby však doporučuji být na venkovní palubě, protože je opravdu co k vidění.
Vyhlídková plavba se koná každou sobotu ve 14 hodin a vstup na palubu je zcela zdarma. Jediné, co potřebujete, je registrace přes webovou stránku. Při vstupu na palubu se ale nikdo na nic neptal, prostě jsem se nalodil.
Celá plavba trvá 2 hodiny, i když loď pluje přístavem poměrně rychle. Pokud umíte vlámsky, můžete poslouchat výklad o objektech a historii přístavu, pokud vlámsky neumíte, na palubě jsou k dispozici brožury v angličtině.
Líbil se vám tento článek? Odměňte prosím naše autory za jejich práci lajkováním a sdílením tohoto článku, děkujeme!
Někdo cestuje, protože jeho cesta má určitý cíl, pevný bod na jejím konci. Skutečností ale je, že samotná cesta cílem je. Totéž platí pro žití. Žijme, abychom žili. Nepřežívejme. Na to je život moc vzácným darem.