Panamský průplav, Panama

Panamský průplav je cca 80 kilometrů dlouhý námořní kanál spojující Atlantský a Tichý oceán. Průplav je často označován jako největší turistické lákadlo Panamy, na což tedy nemám vyhraněný názor, protože bych byl nerad, aby se opomíjely přírodní krásy této sympatické země, tak ať tyto neurazíme :-).

[wpgmappity id=“52″]

Nicméně přiznejme si, že když jsme někdy v dětství, zejména na škole, o Panamě slyšeli poprvé, tak to bylo určitě v souvislosti s Panamským průplavem. Výstavba kanálu probíhala ve dvou hlavních etapách: v letech 1880 až 1889 ze strany Francouzů a v letech 1901 až 1914 ze strany Američanů. V následujících letech probíhaly různé udržovací práce, ale například i práce na rozšíření kanálu apod., kdy tyto probíhají v podstatě i doposud a kanál tak vlastně ani po 130 letech nemá svoji definitivní podobu. Na Panamském průplavu se nachází celkem 6 zdymadel, nejznámější jsou v Gatunu a v Miraflores.

Patrný rozdíl hladin, zdymadla Gatun, Panamský průplav
Patrný rozdíl hladin, zdymadla Gatun, Panamský průplav

Klasickým výchozím místem pro návštěvu kanálu, a zejména některého z návštěvnických center v prostorách zdymadel, je hlavní město Panama City. Nabízí se vyrazit ranním vlakem (trochu komerce, vlak je uzpůsoben pro turisty a dá se přirovnat k vlaku vezoucímu turisty do oblasti Machu Picchu) a za hodinu se dostanete do konečné stanice Colón.

Vlak společnosti Panama Canal Railway Company
Vlak společnosti Panama Canal Railway Company

Toto město doprovází hodně špatná pověst a pokud zde nemáte v úmyslu přespat, tak asi nemá smysl zkoumat, zda míra kriminality v tomto městě poklesla, a je vhodné vydat se na další průzkum kanálu. Pro vlastní dopravu se nabízí kombinace dražších taxíků a o poznání levnějších autobusů.

Z Colónu se tak v podstatě vracíme zpět o několik kilometrů (vlak staví jen v cílové stanici a nemá mezizastávky) ke zdymadlům Gatún Locks. Zdymadla zjednodušeně řečeno slouží k překonání výškových rozdílů hladin, neboť hladiny Tichého oceánu, Atlantského oceánu a jezera Gatún jsou rozlišné.

Každou loď obvykle táhnou 4 takovéto lokomotivy, na každé straně 1 vzadu a 1 vepředu
Každou loď obvykle táhnou 4 takovéto lokomotivy, na každé straně 1 vzadu a 1 vepředu

Čísla spojená s kanálem jsou dost často astronomická (např. co se týká poplatků za proplutí kanálem, nejvyšší poplatek v historii za 1 loď byl 331 tisíc dolarů a například za slavnou Queen Elizabeth II. to byl v roce 2003 poplatek přes 99 tisíc dolarů), v některých případech jsou však tato vysoká čísla bohužel zároveň i tragická (stavba si vyžádala přes 25 tisíc lidských životů!).

Kontejnerová loď čekající na uvolnění plavební komory
Kontejnerová loď čekající na uvolnění plavební komory

Zajímavým musí být určitě Panamský průplav nejen pro obyčejné turisty, ale i pro milovníky přírody (v oblasti je i národní park) či pro technické nadšence a také pro potápěče – pod hladinou průplavu se nacházejí nejen rozměrné stavební stroje, ale i celé zatopené vesnice.

Líbil se vám tento článek? Odměňte prosím naše autory za jejich práci lajkováním a sdílením tohoto článku, děkujeme!

Komentáře