Ideální příležitost, jak si osvěžit dětská léta, vzpomenout si na dopravní prostředky let minulých, a mít tak přímé srovnání s tím, jak městská hromadná doprava vypadá dnes. Muzeum městské hromadné dopravy v Praze je skvělým místem pro pomyslný návrat do minulosti a do dětských let.
Vozovna Střešovice
Muzeum bylo založeno v roce 1993 Dopravním podnikem hl. města Praha a.s. poté, co v roce 1992 došlo k ukončení pravidelného provozu střešovické vozovny. Střešovická vozovna zahájila svůj provoz v roce 1909 a dokázala pojmout až 75 vozů na 15 kolejích. Trojlodní stavba byla časem rozšiřována, takže po zbourání skladištních přístaveb v letech 1930 až 1931 byla stavba prodloužena, čímž kapacita narostla na 129 vozů. V roce 1936 byla část vozovny vyhrazena pro v Praze nově zavedené trolejbusy, kterých se dovnitř vešlo 8. V sedmdesátých letech se začalo uvažovat o zbourání vozovny, stejně tak ale začala vznikat myšlenka založení tramvajového muzea.
Muzeum MHD Praha – historie
Jak jsem psal již v úvodu článku, návštěva tohoto muzea může být návratem do dětských let, kde si mnozí návštěvníci vybaví charakteristické zvuky vrzajících, dunících a cinkajících tramvají, rachot otevírajících se dveří maďarského kloubového autobusu Ikarus i charakteristickou vůni tvořenou kombinací hnědých koženkových sedadel a černé gumové podlahy se vzorem z malých koleček. Mé srdce zaplesalo, tyto a jiné podobné vjemy mě obklopily hned po vstupu do objektu muzea, charakteristická vůně starých dopravních prostředků je zde všeobjímající.
Expozice
Expozice je z většiny složena z tramvajových vozů, hned při vstupu se ve vašem zorném poli objeví koněspřežný tramvajový vůz od výrobce Ringhoffera z roku 1886. Vedle něj nelze minout bájného Ikara, pověstný kloubový autobus maďarské výroby z roku 1988.
Hned u vchodu spatříte také montážní trolejovou věž Schörling Daimler Benz z roku 1966. Když se vydáte dále, následuje plejáda slavných tramvajových vozů řady T, od T3 až po T1. Tramvaje řady T3 dodnes jezdí v mnohých městech České republiky, stejně tak i v mnohých městech světa (i když po mnoha modernizacích). Tramvaje řady T3 jsou se 14 tisíci kusy nejpočetněji vyráběným tramvajovým vozem na světě.
Dále jsou k vidění ještě mnohem starší vozy od výrobce Ringhoffera, od přelomu 19. a 20. století až do příchodu éry vozů řady T.
V zadní části haly narazíte na dva trolejbusy, jeden značky Škoda, druhý Tatra. Mezi vystavovanými vozy narazíte na legendární autobus typu Škoda 706 RTO. Tento konkrétní kus pochází z licenčního polského závodu Jelcz a je standardní verzí linkového autobusu této řady. Netřeba připomínat, že RTO vzbudil svým inovátorským designem na bruselské výstavě Expo 58 obrovský ohlas. Konkrétně se jednalo o verzi LUX, určenou na dálkové trasy, s na svoji dobu luxusním interiérem (včetně televizoru, magnetofonu, rádia, ledničky, vařiče a dřezu), velkými prosklenými plochami a aerodynamickým designem připomínajícím okurku.
Naproti RTO stojí jeho předchůdce RO, vyráběný od roku 1947 do 1958. Tuto řadu můžete znát z filmu Dovolená s Andělem, kdy rekreanti přijíždějí právě tímto modelem autobusu v zelenomodré barvě.
Praktické informace
Vstupné:
– dospělí 35 Kč
– děti do 6 let zdarma
– držitelé senior pasu rovněž zdarma
Muzeum MHD Praha je otevřeno pouze o sobotách, nedělích a svátcích od 9:00 do 17:00.
Nejlépe se do muzea dostanete ze stanice metra Hradčanská (trasa A), poté jednu zastávku autobusem 174 (Vozovna Střešovice) nebo ze stejné stanice metra tramvají č. 1, 18 nebo 25, vystoupíte na zastávce Prašný most a kousek k muzeu dojdete pěšky.
Pokud se vám článek líbil, nejlépe nás odměníte příspěvkem na provoz webu anebo pronájmem reklamních ploch či jinou formou reklamy na našich stránkách. Velmi potěšíte také lajkováním a sdílením našich článků.
Někdo cestuje, protože jeho cesta má určitý cíl, pevný bod na jejím konci. Skutečností ale je, že samotná cesta cílem je. Totéž platí pro žití. Žijme, abychom žili. Nepřežívejme. Na to je život moc vzácným darem.
1 komentář u „Muzeum MHD Praha“