Pár hledající něco v mapě

Jak postupovat, když se v zahraničí něco přihodí?

Pokud vyrážíte do ciziny, je jasné, že si svou cestu chcete vychutnat bez starostí. Některým situacím ale příliš zabránit nejde. Co dělat, pokud se něco stane?

Zbytečnost, říkáte si? Možná, když jste teď u sebe doma. Představte si ale, že se v zahraničí něco stane, např. vašemu dítěti, nejste poblíž hotelu a v okolí nikdo nechce pomoci. To je určitě něco jiného. Pravděpodobně tak začnete zmatkovat, jednat impulsivně, anebo dokonce nebudete vědět vůbec, co dělat.

S pojištěním to jde snáz

Možná to znáte jen jako otřepanou frázi pojišťoven, ale má to opravdu něco do sebe. Bez cestovního pojištění se zkrátka daná situace řeší mnohem hůř. Potřebujete se obrátit na někoho, kdo je vám k dispozici neustále. A především někoho, kdo vám pomůže.

Kontaktujte asistenční službu

To je stěžejní! Asistenční služba by vám měla být k dispozici 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Tvoří ji profesionálové, kteří jsou na tyto krizové situace vyškoleni. Dokáží vás lokalizovat, vyhledat kvalitní zdravotnické zařízení, odvoz nebo jiné potřebné služby. Pomohou vám např. i při jazykové bariéře. Vy jen musíte zachovat chladnou hlavu a sdělit potřebné informace.

Dobrým příkladem je případ z AXA Assistance. Klientka si užívala s přítelem dovolenou na Novém Zélandu, těsně před odletem domů ji ale začaly trápit bolesti slinivky a silné zvracení. Nemohla ani vstát z postele. Přítel neváhal a kontaktoval asistenci, která ihned zajistila převoz do nemocnice. Zde nakonec musela být hospitalizována.Pár odpočívající u moře

Díky kvalitní péči lékařů se uzdravila rychle a druhý den byla propuštěna. Mezitím asistenční služba zařídila taxi, ubytování v hotelu a letenky na nejbližší možný spoj. Ten byl následující den po propuštění. Všechny tyto služby pokrylo cestovní pojištění (celková částka vyšla na necelých 180 000 Kč). Klientka tak jeho sjednání určitě nelituje.

Jednotlivé náklady:

  • Hospitalizace: 120 000 Kč
  • Ubytování v hotelu: 6 500 Kč
  • Taxi služby: 5 480 Kč
  • Letenka: 47 436 Kč

Nezapomeňte na dokumentaci

Myslete i na dokumenty, které budete chtít nechat zpětně proplatit. Pokud jste byli ošetřeni u lékaře, vyžádejte si kopie lékařských zpráv a veškerých účtů za ošetření a léky.

Pokud jste někomu způsobili škodu, zajistěte svědky a fotografie. Celou událost sepište a nechte podepsat všechny zúčastněné. Pokud to situace vyžaduje, přivolejte policii a vyžádejte si kopii policejního protokolu (pokud plně nerozumíte textu na protokolu, připište tuto skutečnost před podpisem).

V případě, že vám byla poškozena zavazadla při přepravě, ihned si vyžádejte potvrzení o poškození a uplatněte nárok po dopravní společnosti. Toto pak předložte pojišťovně.

Vše potřebné naleznete v pojistných podmínkách

Nejste-li si jisti, co po vás bude požadováno, najdete tyto informace v pojistných podmínkách. Ty mají hlavní slovo. Samozřejmě se můžete se svými dotazy obrátit i na zákaznickou linku společnosti.

Malý tip: pojistné podmínky bývají rozdělené na obecná ustanovení (administrativní část) a zvláštní ustanovení (např. část ll.). Právě zde jsou konkrétní pojištění uvedena v jednotlivých článcích nebo oddílech (oddíl G, pojištění storna cesty atd.).

Zpětné nárokování neodkládejte

Škodu můžete zpětně nahlásit pojišťovně několik let. Je však lepší s tím příliš neotálet. Jednoduše budete stanovisko pojišťovny znát dříve a současně je menší pravděpodobnost, že se zkomplikuje komunikace např. se zdravotnickým zařízením, proces likvidace atp. V některých případech je dokonce povinností svou pojišťovnu (asistenční službu) kontaktovat ze zahraničí a informovat ji o vzniklé situaci.

Líbil se vám tento článek? Odměňte prosím naše autory za jejich práci lajkováním a sdílením tohoto článku, děkujeme!

Komentáře