Benátky bezesporu patří mezi jedny z nejoblíbenějších turistických destinací v severní Itálii. Není se tak co divit, že jsou špinavé a přeplněné. Existuje ale možnost, jak si je užít tak trochu soukromě a netradičně. Projeďte se Benátkami na kajaku!
Rozhodně ale nedoporučuji vyrazit do kanálů jen tak na vlastní pěst. Provoz je někdy divočejší a ztratit se ve spleti kanálů a kanálků je opravdu jednoduché. Společnost Venice Kayak provádí skrz Benátky už deset let a z vlastní zkušenosti je mohu jenom doporučit.
Jak vybrat túru Benátkami
Na výběr máte z několika túr. Od půldenních přes celodenní až po delší výlet do benátské laguny a na jiné ostrovy. Pokud vám to čas dovolí, vyberte si celodenní túru s jedním z majitelů Reném Seindalem. Povoláním je historik, a tak váš výlet budete mít doplněný o jedinečný a na detaily bohatý výklad (mluví anglicky, italsky a dánsky). Podíváte se i do míst, kam se jinak nepodíváte, například bývalé doky na výrobu lodí, a v poledne si dáte ve městě oběd.
Zajímavost k dokům: Benátky bývaly lodní velmocí. Obchodovaly s kdečím, a protože dříve na moři neexistovalo žádné právo a přepadání lodí bylo na denním pořádku, bylo tak potřeba s obchodní flotilou vyslat i flotilu vojenskou. To znamená veliké množství lodí a to zase znamená veliké množství dřeva. Dřevo na výstavbu benátských lodí se doslova pěstovalo do požadovaných tvarů na úpatí Alp, což zjednodušovalo práci při výstavbě.
Čeho si můžete všimnout
My jsme byli trochu v jiné situaci než běžní zákazníci. Kajaky jsme měli svoje, stejně tak svoje vybavení a netýkalo se nás ani bezpečnostní zaučení před jízdou. Byli jsme trochu v nevýhodě, protože naše kajaky mají přes pět metrů a občas bylo náročné se vytočit do pravoúhlých zatáček. Na vodě jsme jezdili zásadně vlevo. Chvíli mi trvalo, než mi došlo proč. Gondoly mají totiž jen jedno veslo, kterým i kormidlují. Pokud se budeme v kanálech držet vlevo, nebudeme pro ně překážkou. Na úrovni vodní hladiny si také všimnete detailů, které vám jinak zůstanou skryty. Třeba chybějících kamenů ve zdech těsně pod úrovní vody. To je způsobeno tím, jak se voda, pokaždé když projede motorový člun, snaží vecpat do škvírek. Ty se postupně zvětšují a děje se to tak dlouho, dokud kámen nebo cihla nevypadnou. Uvědomíte si tak tu křehkost, jakou Benátky mají, i to, proč místní tolik bojují proti obřím výletním lodím.
Z vody i lépe uvidíte další zajímavost. Erby v klenutí mostů. Vždy jsou tři a málokdy najdete stejnou kombinaci. Co to tedy je? Za výstavbu důležitých staveb zodpovídala komise složená ze tří významných šlechticů. Ti se po určitém období obměnili. První odešel, erby se posunuly a na poslední místo se doplnil erb nový. Tak lze velmi bezpečně nezávisle na datech dojít k tomu, kdy a kdo stavbu postavil.
Na kajaku jsme se dostali do kanálů, kam se ani gondoly nevejdou nebo tam neplují. Byli jsme tak izolovaní od přecpaných ulic. Proplouvali jsme pod nesčetnými mosty a mostíky. Někdy jsme měli prostoru dost a někdy jsme se museli trochu skrčit. Sem tam jsme se museli zařadit za sebe a dát přednost motorovým člunům a dvakrát jsme křižovali Gran Canal. Výlet ale není fyzicky náročný a můžete s sebou vzít i dítě, protože vám půjčí kajak pro dva.
Zajímavost: Většinu mostů nechal postavit až Napoleon potom, co Benátky dobyl. Jeho vojáci se totiž nemohli ve městě snadno pohybovat, protože v té době se Benátky skládali z malých ostrůvků.
Kajaky a veškeré vybavení vám půjčí instruktoři ve Venice Kayak. Na kajaku vás zaučí a na bezpečnost dbají celou dobu. Nám se stalo, že jeden účastník si byl natolik nejistý, že ho přijeli lodí vyzvednout. Po cestě vás i vyfotí, takže s sebou nemusíte tahat foťák a bát se, že ho utopíte. Cenově vás pak celý den vyjde jako půlhodina v Gondole. A to za to určitě stojí!
Tip navíc
Pokud máte turistů a památek až nad hlavu, doporučuji dobít baterky právě na ostrově Certosa. Ostrov je, co by kamenem dohodil od maríny na hlavním ostrově a jezdí sem dvě městské lodní linky. Dříve zde pobýval řád Augustiniánů a také Kartuziánů. Po dobytí Benátek Napoleonem tady byly vybudované rozsáhlé vojenské budovy a opevnění. Před lety se začalo s revitalizací ostrova pro odpočinkové a sportovní účely, ale tornádo v roce 2012 poničilo většinu stromů a musely být pokáceny. Dnes je přední část více kultivovaná, je zde zázemí malé maríny, dílny na opravu lodí, restaurace s venkovním posezením a zázemí výše zmiňovaného Venice Kayak. Zadní část ostrova je divočejší. Můžete narazit na kozy, králíky a úplně vzadu je i knihobudka.
Líbil se vám tento článek? Odměňte prosím naše autory za jejich práci lajkováním a sdílením tohoto článku. Nic vás to nestojí a autory i nás to potěší. Děkujeme!
Cestování je svoboda. A dobří lidé jsou všude. Ráda cestuji „jinak“. Někdy sólo a daleko, jindy jen po Čechách. Miluji kafe, knihy, ultramaratony, freediving a přírodu. Mimo svého blogu se věnuji projektu Nomádky na cestách.
Super tip! Diky.
Taky nás to nadchlo a někdy určitě vyzkoušíme! Díky za koment a hezký den, Kamil